◊ Inge Grognard ◊ Interview.

De jaren 1980 waren een tijd van algemene risico, vooral in de mode. Maar de opkomst van een groep van Belgische ontwerpers gewijd aan een radicaal gedeconstrueerd visie jurk signaleerde een uitmesten zijn Augiasstal. Out met poef rokken, met truien gemaakt van oude sokken! Medeplichtigheid aan deze moedige nieuwe look werden de make-up artist Inge Grognard en haar fotograaf echtgenoot, Ronald Stoops. Werken op magazine shoots en modeshows voor Dries Van Noten, Dirk Bikkembergs, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene en misschien wel de beroemdste, Martin Margiela, het echtpaar een aantal van de meest bekende schilderijen van de jaren ’90. Het echtpaar langverwachte eerste boek, “Inge Grognard Ronald Stoops (Ludion),” aan het einde van de maand, verzamelt hun favoriete afbeeldingen in een coffee-table-ready volume. The Moment onlangs ingehaald Grognard via de telefoon vanuit haar huis in Antwerpen – Stoops en de ontwerper Een Vandervorst kon worden gehoord chatten op de achtergrond – om te praten over hoe de mode is veranderd sinds de jaren ’80, haar definitie van schoonheid en het probleem met rode lippenstift.

Q.

Uw boek begint en eindigt met foto’s van geschreeuw – de eerste door een model, de laatste door een kat – die u mee in de inleiding is hoe u en Ronald communiceren. Hoe verhoudt die zich vertalen in de manier van werken?

A.

Luid lachen, luid praten, veel lawaai – dat is de manier waarop ik ben. Dus met Ronald en mij, het is niet alleen op die manier als we werken, het is de manier waarop we leven. Maar als we werken aan een project, hebben we mensen komen voorbij en we hebben discussies en wijn drinken en het kan zeer intens zijn. Maar vanaf dat komt altijd iets goeds. Voor buitenstaanders, ik denk dat het kan lijken heel zwaar en intens.Maar ik hou van die spanning. Ik vind het erg stimulerend. Als er dingen zijn te stil, ik voel me alsof ik kon slapen.

U begon uw carrière in de vroege jaren ’80, een tijd dat veel mensen in de mode kijken terug op nu met meer dan een beetje weemoed. Hoe denk je dat de industrie is veranderd sindsdien?

Voor mij, dat was een zeer creatieve, zeer experimentele periode. Mensen waren erg open voor nieuwheid, eerst met de Japanse ontwerpers en dan met de Belgen. Er was zo’n vrijheid toen, en zo veel tijd om ideeën en brainstormen ontwikkelen. Het is het enige wat ik echt mis. Ik denk dat het heel moeilijk is voor jonge mensen nu. Je moet iets compleet nieuws hebben om de zes maanden.

Een van de ontwerpers die je hebt samengewerkt met de meest is Martin Margiela, die gij hebt gekend, omdat u 14 jaar en hij 15 was. Hoe was hij toen?

Hij is niet veel veranderd. Ik denk dat hij echt dezelfde persoon. Ik kende zijn nichtje en ze mij aan hem voorgesteld. In onze kleine stad, de drie van ons waren helemaal gefascineerd door mode. Elke cent die we hadden, we besteden aan kleding. We brachten uur op de rommelmarkten.

Welke tijdschriften leest u?

Om eerlijk te zijn ik bijna nooit kopen tijdschriften meer. En als ik dat doe, alles ziet er hetzelfde uit. Vroeger was het zo duidelijk wie de foto genomen is. Iedereen had een stempel, een blik. Maar nu denk ik dat er veel meer druk om publiciteit te doen, commercieel te zijn. Dat is een reden waarom we deden het boek. Als het iemands creativiteit kan stimuleren, zou dat het beste voor mij.

De rol van de visagist en de mode-fotograaf is in het algemeen te verheerlijken, maar dat is niet echt wat je doet. Hoe ziet u uw rol?

Beauty is voor mij meer dan glamour. Het is binnen, het is de geest van iemand. Dat is wat ik wil laten zien. Aan de buitenkant, het is de kleine fouten of gebreken die echt iemand mooi te maken. Het cliche van schoonheid – mager en perfect – wordt saai voor mij heel snel. Maar ik denk dat we gaan terug naar een periode waarin het OK is om een ​​aantal fouten te tonen. Tenminste dat hoop ik.

Denk je make-up te dragen zelf?

Ik doe! Maar heel weinig. Ik ben meer geïnteresseerd in crèmes. Ik gebruik wat concealer om het rood uit de huid, op een beetje mascara en kleur in de wangen te nemen en dat is het. Ik gebruikte om lippenstift te dragen, maar ik doe het niet meer. Ik droeg altijd rood en met rode je bent altijd denken over het en het moet perfect zijn. Het werd gewoon te veel werk.

Spreken van het niet dragen van make-up, een van de presentaties die u hebt gewerkt aan dat mensen nog steeds naar verwijzen is de lente / zomer 1999 show AF Vandervorst, waar de modellen droegen geen make-up op alle.

Ze wilden de presentatie te doen in bed. Dus we begonnen te praten over de frisheid en roze huidje dat de huid heeft wanneer u voor het eerst wakker. Toen de meisjes kwamen, we hun gezichten gewassen echt grondig met een borstel en warm water en dan zetten we op een mooie moisturizer. Vervolgens kregen ze in de bedden. Ze voelde zo goed dat sommigen van hen in slaap viel en niet wakker totdat mensen begonnen te komen. Het was het tegenovergestelde van wat we normaal doen. In plaats van het toevoegen, hebben we alles uit.

Veel van de foto’s in het boek hebben maskers. Wat doet het masker symbool voor u?

Het masker is de manier waarop de meeste mensen denken van make-up, en op een manier die ik wilde overdrijven dat. Ik hou van het mysterie van een masker. Ik heb een verhaal in gedachten als ik werk, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en emoties en dingen die in mijn leven zijn gebeurd, maar dat is niet per se wat iedereen zal zien.Mensen willen altijd alles uit te leggen, maar ik wil dat je make-up het verhaal zelf. En, weet je, een heleboel keer de persoon in de foto met het masker is mij – mensen gewoon niet beseffen.
Schermafbeelding 2014-01-22 om 10.18.47 Schermafbeelding 2014-01-22 om 10.18.54 Schermafbeelding 2014-01-22 om 10.19.00
◊ Link ◊

Geef een reactie

