◊ RICARDO IDAGI ◊

Ricardo-Idagi---False-Evidence-Appearing-Real

False Evidence Appearing Real 2013 earthenware clay, underglaze, wood, mirror 60.0 x 37.0 x 27.0 cm 

Ricardo Idagi is een Torres Strait Islander kunstenaar die het combineren van de rijke artistieke tradities van zijn voorouders op Murray Island met zijn eigen persoonlijke verhalen bekroonde kunstwerken te creëren. Maar Ricardo wendde zich serieus  tot de kunst enkele jaren gelede, na toppen van zijn drink gewoonte. Ricardo is een uniek talent die met behulp van zijn kunst om zijn eigen persoonlijke demonen te overwinnen, en om de banden met zijn voorouders te behouden. Zijn recente kunstwerk Upi mop le – Tail end man is een traditioneel masker met een twist. Het heeft een projector binnenin, met een film van Idagi die een dans uitvoeren op basis van Islander tradities . Dit kunstwerk won de Nieuwe Media Award op de 28e Telstra National Aboriginal en Torres Strait Islander Art Award, maar het masker heeft een uniek en pijnlijk verhaal voor Ricardo . “Ik werkte op het masker in de kleinste details, op zoek naar de onschuld en schoonheid van de ziel van een kind. Maar ik moet toegeven aan het feit dat het masker een lege huls is – het gezicht is een afdruk van mijn geheugen als een kleine jongen. Het is leeg van de geest van mijn jeugd, meegenomen door kindermisbruikers en verkrachters”, zegt Ricardo . “Toen ik het masker droeg ben ik klaar om die geest terug te nemen. Als ik mijn overwinning dans dans, zal ik hun speren doorbreken en de kracht van hen weg te krijgen. . Ik zal mijn geest dat ik verloren heb als kind terug te winnen.” Hij zegt dat de Upi mop le Turrum of witte tonijn , is de grote vis sculptuur op de top van het masker : “Deze vissen lopen met de scholen van koning trevally, maar omdat het een kleiner formaat is, worden ze vaak gezien op de staart van de school, vandaar de naam Upi mop le. “Op het strand bij Mer Island als het koning trevally seizoen, wanneer de zon ondergaat, wachten de mannen met hun speren in de aanslag, de school van koning trevally komen rennen dicht bij de kust, de sardines exploderen en nemen de speerwerpers door verrassing en soms missen ze hun prooi, maar ze weten dat er een staart ender (UPI mop le ), zodat ze klaar zijn voor hem, en Upi mop le het doelwit van ieders speren . “Ik was een doelwit voor die mannen, en nu zal er een terugslag van gezinnen. Woorden zo scherp als speren gegooid zullen worden. Ik interpreteer de sculptuur van Upi mop le als het symbool van moed – dat is waar ik moed en kracht uit trek. Dat verhaal gaat over emancipatie en moed. Hij komt elk jaar terug de vis. “Ik kon er niet over praten – ik moest het kunstwerk laten spreken voor mij. Ik vind het nog steeds moeilijk om over te praten. Mijn kunst drukt die diepere emoties uit. “Om deze emoties te begraven, wendde Ricardo zich tot alcohol voor vele jaren. Pas toen hij er vrij van was kon hij zijn kunst met duidelijkheid en visie te creëren. Hij is slechts erkend als een belangrijke kunstenaar in de vijftig, maar hij zegt dat het maken van kunst zijn hele leven is. “Toen ik veel dronk had ik ideeën, maar ik kon ze niet in praktijk te brengen. Ik moest wachten tot ik meer dan 50 was om te beginnen met het maken van kunst,” zegt hij. “Kunst is iets rustig dat ik doe, maar het is echt op zoek naar mezelf. Wanneer u uw kunst te maken met je geest is het toegankelijk voor iedereen om te zien. Je bent kwetsbaar. Het is je ziel. U bevestigt uw ziel , “zegt hij . “Het is pas in de laatste paar jaren dat ik het medium heb ik waarnaar ik op zoek was heb gevonden – de schildpad schelpen . Het is van oudsher een van de Straat Torres ding, om schildpad – shell maskers te maken , maar niemand heeft dit gedaan voor mij, behalve voor de voorouders. Ik begon het te doen om stem te geven aan mijn voorouders”. Ricardo zegt dat hij veel eerder geen maskers heeft gemaakt uit angst voor ‘ de duisternis ‘ van de pre – historie. Getoond van de oude hoofdtooien gebruikt in ceremonies, werd hij gewaarschuwd en zei : “Dat is de duisternis “. Hij had van de schildpad gedroomd, gesneden en geweven met schelpen en veren maken een masker zoals zijn voorouders had gemaakt. “Mensen zijn nog steeds bang terug naar de pre- historie te gaan, want ze heeft verteld dat we onbeschaafd waren dan (lacht). Proberen en te bewijzen. Ik zeg nee – we hadden een beschaving . We hadden een samenleving . We hadden overtuigingen. Ik ging er terug om iets te bewijzen voor mezelf en anderen. “Het is goed anderen krijgen het nu, maar de prijzen zijn alleen mij geleerd dat ik voor het eerst betaalde mijn respect. Ze vertellen me dat ik op de goede weg ben en dat ik mij werk moet blijven doen – laat het hart spreken voor mij ” Ricardo heeft wat wijze raad voor jonge mensen overwegen het verkennen van kunst als een release. . “Kunst helpt genezen en repareren van je geest. Het is genezing meer dan iets anders. Je doet het om jezelf te helen . Ik kom van Murray Island, waar oude mensen hoofdtooien maken. Zitten en kijken naar hen en ze uitleggen wat ze doen. Jarenlang heb ik nooit hoofdtooien gemaakt. Ik moest de cirkel rond gaan. Ik moest om alles anders en dat sloopte me. U gaat terug naar het begin.” Idagi ’s werk wordt vertegenwoordigd door de Vivien Anderson Gallery, Melbourne .◊ Link ◊

Geef een reactie

