Plenum II ◊

1.Ik ben Zoë Verbaeten en volg Grafisch Ontwerp. Mijn titel van mijn masterproef is verschoven van “We see what we want” naar “who am I?”

1. Ik ben Zoë Verbaeten en volg Grafisch Ontwerp.
Mijn titel van mijn masterproef is verschoven van “We see what we want” naar “who am I?”

2.Ik laat nog eens snel het project Wild/Home zien omdat het, het startpunt is van dit hele idee.

2. Ik laat nog eens snel het project Wild/Home zien omdat het, het startpunt is van dit hele idee.

3.Op het vorige plenum had ik het over de maatschappij en reclame die ons continue beïnvloed en waarnaar we ons moeten gedragen. Mijn oorspronkelijke gedachte was dat we onze eigen ideeën en gedachten moeten kunnen vormen en zo een kritiek uiten op onze maatschappij van consumeren en de maatschappelijke ideale norm.  Na verder onderzoek heb ik besloten om deze theorie van maatschappij, consumptie, … in het achterhoofd te houden en meer toe te spitsen op mezelf.  Het Masterjaar gaat over uzelf te ontdekken. En dit wil ik heel letterlijk nemen. Ik vraag me af ‘wie ik ben?’ wat zijn mijn taboes… Wat vind ik leuk? Wat spreekt mij aan? Waar kan ik niet tegen? Ik wil mij als individu centraal stellen: ik zal mezelf tegenkomen maar ook nieuwigheden ontdekken die ik niet wist…

3. Op het vorige plenum had ik het over de maatschappij en reclame die ons continue beïnvloed en waarnaar we ons moeten gedragen. Mijn oorspronkelijke gedachte was dat we onze eigen ideeën en gedachten moeten kunnen vormen en zo een kritiek uiten op onze maatschappij van consumeren en de maatschappelijke ideale norm.
Na verder onderzoek heb ik besloten om deze theorie van maatschappij, consumptie, … in het achterhoofd te houden en meer toe te spitsen op mezelf.
Het Masterjaar gaat over uzelf te ontdekken. En dit wil ik heel letterlijk nemen. Ik vraag me af ‘wie ik ben?’ wat zijn mijn taboes… Wat vind ik leuk? Wat spreekt mij aan? Waar kan ik niet tegen? Ik wil mij als individu centraal stellen: ik zal mezelf tegenkomen maar ook nieuwigheden ontdekken die ik niet wist…

4.Bij de volgende 3 slides zal ik enkele kunstenaars – tentoonstelling toelichten die over identiteit gaan. De eerste is de tentoonstelling I Don’t Sleep I dream. De tentoonstelling gaat over het vinden van een droom, ontsnapping in de wereld. De buitenwereld is gevuld met oppervlakkige informatie en projectie beelden die wij moeten waarmaken.  Hij wilt de bezoekers dwingen om ook onder dit alles te kijken. De droom kan donker en duister zijn maar ook licht en estehrisch zijn.  Na verder onderzoek heb ik besloten om deze theorie van maatschappij, consumptie, … in het achterhoofd te houden en meer toe te spitsen op mezelf.  Het Masterjaar gaat over uzelf te ontdekken. En dit wil ik heel letterlijk nemen. Ik vraag me af ‘wie ik ben?’ wat zijn mijn taboes… Wat vind ik leuk? Wat spreekt mij aan? Waar kan ik niet tegen? Ik wil mij als individu centraal stellen: ik zal mezelf tegenkomen maar ook nieuwigheden ontdekken die ik niet wist…

4. Bij de volgende 3 slides zal ik enkele kunstenaars – tentoonstelling toelichten die over identiteit gaan.
De eerste is de tentoonstelling I Don’t Sleep I dream. De tentoonstelling gaat over het vinden van een droom, ontsnapping in de wereld. De buitenwereld is gevuld met oppervlakkige informatie en projectie beelden die wij moeten waarmaken.
Hij wilt de bezoekers dwingen om ook onder dit alles te kijken. De droom kan donker en duister zijn maar ook licht en estehrisch zijn.
Na verder onderzoek heb ik besloten om deze theorie van maatschappij, consumptie, … in het achterhoofd te houden en meer toe te spitsen op mezelf.
Het Masterjaar gaat over uzelf te ontdekken. En dit wil ik heel letterlijk nemen. Ik vraag me af ‘wie ik ben?’ wat zijn mijn taboes… Wat vind ik leuk? Wat spreekt mij aan? Waar kan ik niet tegen? Ik wil mij als individu centraal stellen: ik zal mezelf tegenkomen maar ook nieuwigheden ontdekken die ik niet wist…

5.Deze werken zijn van Hicham Benohoud. Hij stelt vraagtekens naar identiteit, verankerd op de crisis naar zijn Marokaanse cultuur van familie, religie en cultuur.

5. Deze werken zijn van Hicham Benohoud. Hij stelt vraagtekens naar identiteit, verankerd op de crisis naar zijn Marokaanse cultuur van familie, religie en cultuur.

6.Link het ‘What I be project van Steve Rosenfield. De fotograaf vereeuwigd u terijl u grootste taboe op u lichaam geschreven staat. “Het draait allemaal rond eerlijkheid”, aldus de fotograaf. “In de huidige maatschappij moeten we ons op een bepaalde manier gedragen. Ook met ons uiterlijk mogen we niet te veel opvallen. Als we afwijken van deze ‘standaard’ worden we veroordeeld, belachelijk gemaakt en soms zelfs vermoord. Ik ben met dit project begonnen om iedereen te leren omgaan met diversiteit, met een open geest en hart. Ik moedig de liefhebbers aan om alle foto’s te bekijken en jezelf in hun schoenen te plaatsen. Als je openstaat voor hun situatie kan je soms iets bij jezelf ontdekken waar je het bestaan niet van vermoedde.” Rechts het masker van Ricardo Idagi. Het verhaal is pijnlijk en uniek voor hem. Over zijn jeugd, leeg, misbruik en verkrachters. Het masker geeft kracht en hij probeert die herinneringen te overwinnen. “Kunst om eigen persoonlijke demonen te overwinnen.”

6. Link het ‘What I be project van Steve Rosenfield. De fotograaf vereeuwigd u terijl u grootste taboe op u lichaam geschreven staat. “Het draait allemaal rond eerlijkheid”, aldus de fotograaf. “In de huidige maatschappij moeten we ons op een bepaalde manier gedragen. Ook met ons uiterlijk mogen we niet te veel opvallen. Als we afwijken van deze ‘standaard’ worden we veroordeeld, belachelijk gemaakt en soms zelfs vermoord. Ik ben met dit project begonnen om iedereen te leren omgaan met diversiteit, met een open geest en hart. Ik moedig de liefhebbers aan om alle foto’s te bekijken en jezelf in hun schoenen te plaatsen. Als je openstaat voor hun situatie kan je soms iets bij jezelf ontdekken waar je het bestaan niet van vermoedde.”
Rechts het masker van Ricardo Idagi. Het verhaal is pijnlijk en uniek voor hem. Over zijn jeugd, leeg, misbruik en verkrachters. Het masker geeft kracht en hij probeert die herinneringen te overwinnen. “Kunst om eigen persoonlijke demonen te overwinnen.”

7.Ik heb veel onderzoek gedaan, en ook heel uiteenlopend, soms zonder rode draad. Saarom heb ik op een bepaald moment besloten dat ik mij moet focussen! Meer bepaald op het gezicht, masker en maquillage. Mijn identiteit zal ik voorstellen als masker, maquillage, … Bij de volgende slides zal ik enkele kunstenaars / mode ontwerpers / fotograven en tentoonstellingen toelichten die rond deze thematiek werken.

7. Ik heb veel onderzoek gedaan, en ook heel uiteenlopend, soms zonder rode draad. Saarom heb ik op een bepaald moment besloten dat ik mij moet focussen! Meer bepaald op het gezicht, masker en maquillage. Mijn identiteit zal ik voorstellen als masker, maquillage, … Bij de volgende slides zal ik enkele kunstenaars / mode ontwerpers / fotograven en tentoonstellingen toelichten die rond deze thematiek werken.

8.Een groot voorbeeld voor mij zijn mode ontwerpers en vooral make-artiest, Inge Grognard. Zo heeft ze enkele citaten die nauw aansluiten bij mij. Ze wil ene verhaal vertellen, emoties loswekken en iets uitdrukken met het minimale het maximale proberen neer te zetten. Ze vind de ideale verhoudingen saai. Ze wil verrassen, ontroeren choqueren, aantrekken of af te stoten. Ze heeft ook een grote liefde voor maskers. Een masker is iets misterieus, ze basserd zich op dingen die in haar leven gebeurd zijn en niet iedereen zal dit ook zien. De Make up is het verhaal zelf.

8. Een groot voorbeeld voor mij zijn mode ontwerpers en vooral make-artiest, Inge Grognard. Zo heeft ze enkele citaten die nauw aansluiten bij mij. Ze wil ene verhaal vertellen, emoties loswekken en iets uitdrukken met het minimale het maximale proberen neer te zetten. Ze vind de ideale verhoudingen saai. Ze wil verrassen, ontroeren choqueren, aantrekken of af te stoten. Ze heeft ook een grote liefde voor maskers. Een masker is iets misterieus, ze basserd zich op dingen die in haar leven gebeurd zijn en niet iedereen zal dit ook zien. De Make up is het verhaal zelf.

9.Een masker is iets heel veelzijdig. Je hebt het in alle maten en vormen, kleuren en materialen. En ze kunnen alleen een andere betekenis vertellen. BV .  Links onder is geïnspireerd op de traditie, op de slechte koningin van sneewwitje. Rechtsonder heb je het diamanten masker van maison martin margiela. Ze legt uit: “maskers kunnen beschermen, vermommen, versieren en vermaken. Ze nemen grote verscheidenheid in alle vormen en maten. En worden in verschillende omstandigheden aangenomen.  Middenboven zie je nog een affiche van de tentoonstelling fetishismen in fashion met currator Li Edelkoort.

9. Een masker is iets heel veelzijdig. Je hebt het in alle maten en vormen, kleuren en materialen. En ze kunnen alleen een andere betekenis vertellen. BV .
Links onder is geïnspireerd op de traditie, op de slechte koningin van sneewwitje.
Rechtsonder heb je het diamanten masker van maison martin margiela. Ze legt uit: “maskers kunnen beschermen, vermommen, versieren en vermaken. Ze nemen grote verscheidenheid in alle vormen en maten. En worden in verschillende omstandigheden aangenomen.
Middenboven zie je nog een affiche van de tentoonstelling fetishismen in fashion met currator Li Edelkoort.

10. De voorlaatse mode ontwerpen die ik laat zien spreekt me enorm aan omdat het zo anders en modern is. Het is de Haute Couture SS2014 Van Charlie le Mindu

10. De voorlaatse mode ontwerpen die ik laat zien spreekt me enorm aan omdat het zo anders en modern is. Het is de Haute Couture SS2014 Van Charlie le Mindu

11.Als laatste zou ik graag nog iets vertellen over de uitwerking. De juiste afwerking voor mijn project weet ik nog niet. Maar vorige week ben ik naar de bib van het MoMu geweest en daar heb ik het Magazine Visionaire leren kennen. Het is peperduur en elke uitgave heeft een andere vorm / materiaal en grote. Zeker de moeite waard om eens te bekijken!

11. Als laatste zou ik graag nog iets vertellen over de uitwerking. De juiste afwerking voor mijn project weet ik nog niet. Maar vorige week ben ik naar de bib van het MoMu geweest en daar heb ik het Magazine Visionaire leren kennen. Het is peperduur en elke uitgave heeft een andere vorm / materiaal en grote. Zeker de moeite waard om eens te bekijken!

12.Bedankt!

12. Bedankt!

Geef een reactie

