Ari Seth Cohen & zijn liefde voor schoonheden op leeftijd

De modewereld lijkt het ouder worden massaal te omarmen – de legendarische Joan Didion werd gisteren bekendgemaakt als het nieuwe gezicht van Celine en Selfridges heeft hun gebruikelijke viering van de mooiste jonge gezichtjes ingeruild voor het initiatief Bright Old Things. Ari Seth Cohen is al gefascineerd door de oudere generatie sinds het moment dat hij zijn eerste verkleedpartijtjes hield met de schatten die hij in zijn oma’s kledingkast vond. Toen hij zeven jaar geleden naar New York verhuisde, stond hij versteld van hoe cool de 60-plussers daar waren, waarop hij Advanced Style begon. Hij struinde de straten af op zoek naar de meest uitgesproken senioren, en schoot van hen de prachtigste portretten. Zijn blog kreeg al snel de nodige aandacht, en sindsdien bracht Cohen verschillende boeken uit en werd er zelfs een Advanced Style Movie gemaakt. We hadden het met Cohen over de vrijheid die New York biedt, zijn vriendin en muze Linda Rodin en over waarom de houding van de samenleving ten opzichte van ouderen moet veranderen.

Hoe ben je zo gefascineerd geraakt door oudere vrouwen?
Het begon allemaal bij mijn oma Bluma – ze was mijn beste vriendin. Terwijl andere kinderen buiten aan het spelen waren, dook ik haar kledingkast in om me te verkleden en keek ik oude films. Ik was gefascineerd door haar verleden – oude foto’s, brieven, verhalen over haar jeugd… Ze was de prachtigste, wijste en meest inspirerende vrouw die ik ooit ontmoet heb. Door haar ben ik ook op mijn eigen manier naar ouder worden gaan kijken. Als kind kon ik niet wachten om oud te worden en zoveel lol te hebben als mijn oma.

Waar kijk je naar als je opzoek bent naar je Advanced Style-beauties?
Een geweldige tulband, armen vol sieraden, een vintage jasje dat iemand al 50 jaar draagt maar dat er nog steeds voortreffelijk uitziet… Een zekere persoonlijke stijl en levenskracht. Het gaat verder dan stijl – het is een zekere sprankeling, een passie voor het leven en voor persoonlijke expressie. Ik denk dat vitaliteit iets is dat ze allemaal gemeen hebben. Ze kijken constant vooruit in plaats van achterom, en staan open voor nieuwe kansen. Ze hebben zin in nieuwe avonturen en halen uit elk moment zoveel mogelijk plezier en creativiteit.

Waarom denk je dat het juist in New York stikt van de geweldige persoonlijkheden?
New York geeft mensen de vrijheid om te zijn wie ze willen zijn. Je kan over straat lopen in je gekste oversized tijgerprintjas en nog steeds kijkt niemand je raar aan. Op een bepaalde manier ben je super zichtbaar, terwijl je tegelijkertijd compleet anoniem bent.

Wie is voor jou de allermooiste persoon ter wereld?
Die vraag is onmogelijk te beantwoorden… Ik heb zoveel fascinerende mensen ontmoet tijdens dit project. Ik vond het gezicht van mijn oma altijd prachtig. Ze had de mooiste rimpels die ik als kind altijd met mijn vingers volgde.

In de huidige samenleving is er een enorme druk om er jong uit te zien. Hoe denk je dat deze houding veranderd kan worden?
Ouder worden is onvermijdelijk dus dat kunnen we maar beter met zoveel mogelijk plezier doen. Ik denk dat veel van deze druk voortkomt uit angst – angst om te veranderen, angst voor de dood, angst voor alle dingen waarmee je in aanmerking komt als je ouder wordt… Als we het beeld van ouder worden veranderen, en positieve en inspirerende voorbeelden van oudere mannen en vrouwen laten zien die nog steeds actief en creatief zijn, verandert hopelijk onze houding ten opzichte van ouderen. De 94-jarige Ilona Royce Smithkin zegt in de Advanced Style Movie dat ze zich pas echt zelfverzekerd en vrolijk voelde toen ze in de 80 was, toen ze haar onzekerheden en hoop op perfectie liet varen. Zo willen we ons toch allemaal voelen?

In onze nieuwste issue is je vriendin en muze Linda Rodin te zien. Herinner je je het moment nog dat jullie elkaar ontmoetten?
Ja! Ik had Linda al een paar keer zien lopen met haar prachtige zilveren poedel Winky. Ik hou van haar esthetiek – een mix van dromerige vintage romantiek en coole, minimalistische elementen. We spraken in haar appartement af om een paar foto’s te nemen voor Advanced Style. Ze is een van de prachtigste en intelligentste vrouwen die ik ooit ontmoet heb.

Hoe denk je dat jij zal zijn als je ouder bent?
Een wijze, minder angstige, excentriekere versie van mezelf met een mix van de stijlen van Liberace, Cary Grant, Wanny Di Filippo, Derrill Osborn en Quentin Crisp.

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt?
“Streef niet naar perfectie, er is zoveel schoonheid in imperfectie. Als je te veel probeert te imiteren, lijk je op niks. Vergelijk jezelf nooit – JIJ bent JIJ.” – Ilone Royced Smithkin

advancedstyle.blogspot.co.uk

Link

Geef een reactie

