Harry Gruyaert

Filmpje Cobra
Harry Gruyaert
vertelt aan Cobra.be:Ik ben een compleet intuïtieve fotograaf, ik ben absoluut geen journalist en ik wil niets vertellen met mijn foto’s.”Zijn foto’s zijn een momentopname van een bepaalde handeling op een bepaald moment. “Ik probeer het mirakel te vinden waar verschillende dingen samen komen op een bepaalde manier.” “Ik wacht tot iemand een geste doet die een impact geeft. Dat is het gewoon.”
Het is nochtans duidelijk dat zijn foto’s in de tentoonstelling ‘Roots’ de Belgische tijdsgeest van de jaren ’70-’80 belichten.  ”wat voor mij belangrijk is in fotografie, is niet alleen de compositie maar het gaat ook over de tijd dat die foto gemaakt is.”

Magnum

Magnum werd in 1947 opgericht door fotografen Robert Capa, Henri Cartier-Bresson,David Seymour en George Rodger.
Als overtuigde humanisten was het -voor hen- belangrijk om oorlog en onrecht aan te klagen. Dat kon uiteraard alleen als de fotograaf volledig autonoom was wat in die tijdsgeest onmogelijk was. Fotografen waren het eigendom van het tijdschrift, krant of magazine waarvoor ze werkten en kregen geen rechten op zelfgemaakte foto’s.
Het beroemde fotografencollectief Magnum werd baanbrekend door de onafhankelijkheid van zijn fotografen en hun statuut van mede-eigenaar van het agentschap.

De Belgische fotograaf Harry Gruyaert (Mortsel, 1941) is sinds 1981 verbonden aan het agentschap Magnum. Bij ons is hij een nobele onbekende maar internationaal zijn er reeds talloze tentoonstellingen aan hem gewijd.

Geef een reactie

